top of page

הפרפריה היא העתיד שלנו

עודכן: 8 בדצמ׳ 2021

לאחרונה נחשפנו לנתונים מטרידים, בנוגע לפערים משמעותיים לרעת הפריפריה, בקבלה ליחידת העילית הטכנולוגית 8200 (פי 10 פחות יחסית לערי מרכז הארץ), יחידה המהווה את אחת המקפצות החברתיות־כלכליות החשובות והמשמעותיות ביותר בישראל.

נשאלת השאלה, האם החברה בישראל וצה"ל המהווה כור היתוך חשוב שלה, יכולים לקבל ולהשלים עם מציאות בה בישראל 2021, מקום הלידה והמגורים, הם הגורמים המשפיעים ביותר, לגבי סיכויי ההשתלבות ביחידות העילית הטכנולוגיות של צה"ל ולהצלחה בחיים בכלל.

לטעמי, תיקון הפערים הבלתי נסבלים הללו, היא ראשית לכל חובה מוסרית וערכית של מדינת ישראל וצה"ל.

להשגת תיקון משמעותי בנושא נדרש לצד חיזוק מערכות החינוך בפריפריה (השפעה בטווח הארוך), ליזום ולהפעיל תוכניות חוץ בית-ספריות המשלימות את מערכת החינוך הפורמאלית (להשפעה בטווח הקצר), שיוכוונו להגדלת היכולות הטכנולוגיות והאוריינות הדיגיטלית של הנערים והנערות בפריפריה, כך שיוכלו לעבור בעצמם, וללא קביים מלאכותיים, את רף האיכות הגבוה הדרוש ליחידות הטכנולוגיות של צה"ל.

תוכניות בתחומים כגון: -הגברת החשיפה והעיסוק של בני הנוער בפריפריה במדע, טכנולוגיה ויזמות טכנולוגית. -לימודי העשרה והעמקת הידע בתחומים הרלוונטיים לשירות ביחידות הטכנולוגיות. -חשיפת בני הנוער בפריפריה להיכרות טובה עם התוכניות והמסלולים הייחודיים ביחידות הטכנולוגיות (גאמ"א, אר"מ ...) ופעילויות הכנה שלהם למיונים לתוכניות אלו.

בפריפריה פועלות כיום מספר תוכניות המוכיחות כי משימה זו אפשרית ומציגות תוצאות מרשימות: תכנית "עתידים" אשר הראתה כי אפשר תוך תקופה קצרה להעלות את שיעור בני הפריפריה הלומדים בעתודה האקדמית של צה"ל מאחוזים בודדים לכ 45% ותכנית "מגשימים" שהצליחה להגדיל תוך מספר שנים את שיעור בני הפריפריה המתקבלים לתפקידי סייבר במערכים הטכנולוגיים של צה"ל, מחלקי אחוזים לכ- 30% כיום.

צעד חשוב בכיוון הוא הצהרתם מהתקופה האחרונה של שר הביטחון והרמטכ"ל, בדבר כוונתם להרחיב את פעילות תוכניות "עתידים" ו"מגשימים", במטרה להגדיל את שיעור בני הפריפריה בקרב ממשרתי 8200 לכ- 30%. חיזוק תוכניות מצליחות אלו נדרש ומתבקש והוא צעד חשוב בכיוון, אולם הוא אינו מספיק להשגת יעד קשה ומורכב זה. נדרש בנוסף לכך, ליזום הקמתם והפעלתם בפריפריה של תוכניות חדשות רבות נוספות, מגוונות ופורצות דרך, אליהן יחשפו רבים מאוד מבני הפריפריה, המוכוונות כולן למטרה זו.

כמי שנפלה בחלקו הזכות להיות ממייסדי ומובילי תוכנית "עתידים" ותוכנית "מגשימים", אין לי ספק שבהינתן המשאבים הנדרשים, משימה זו אפשרית ומאוד מעשית וניתן להשיג באמצעותה תוך שנים מעטות, פריצות דרך והישגים מרשימים שיהפכו את השירות ביחידות העילית הטכנולוגיות של צה"ל ובתפקידים מאוד אטרקטיביים, למחזה שכיח ונפוץ הרבה יותר בפריפריה.

אז כפי שנאמר בתשדיר מהעבר של אלכס אנסקי "מה לעשות? - לעשות!".

איציק תורג'מן


9 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page