top of page

מונופולים וזיהום אוויר

עודכן: 8 בדצמ׳ 2021

הגיע הזמן שנגיד את האמת. ישראל היא מדינת עולם שלישי המתחפשת למעצמת הייטק האסון בהר מירון המחיש פעם נוספת, למי שהיה צריך, לאיזה עולם אנחנו שייכים. שפרסי הנובל והאקזיטים הנועזים לא יבלבלו אתכם: מדינת ישראל שייכת לעולם שלישי בכל הנוגע ליכולת הניהול והאכיפה שלה. הרשות המבצעת שלנו הפכה לגוף ממליץ ושכחה כי היא השלטון, ומעליה נמצא רק אלוהים. המשטרה ממליצה כי המקום מסוכן ויש להיזהר. משרד הכלכלה ממליץ כי בישראל יש יוקר מחייה מופרז שיש להימנע ממנו. המשרד להגנת הסביבה ממליץ כי זיהום האוויר מסוכן. הממשלה הפכה לרשות מייעצת במקום רשות מבצעת.

לא אדון באסון בהר מירון. זה כואב וברור מדי. אולם אתן לכם דוגמאות מתחומים אחרים. כך לדוגמא, במהלך מערכת הבחירות, דברנו על תופעה מוזרה המתרחשת ברשתות השיווק הקמעונאיות. הממשלה פרסה שילוט מטעמה, לצד תגי מחירם של מוצרים נבחרים ברשתות. בשלטים אלה ביקשה הממשלה מהלקוחות שישימו לב שמחירם של אותם מוצרים במדינות מערביות נמוך בהרבה מהמחיר שמבוקש מהם בישראל.

כאשר ראיתי זאת, תהיתי האם הממשלה שכחה כי לא הלקוחות אמורים לטפל בבעיית יוקר המחיה בישראל, אלא היא אחראית לטפל בטירוף הזה. למשל, להכריז על היבואנים הבלעדיים של מוצרים אלה כמונופולים ולאכוף עליהם את חוק ההגבלים העסקיים? או לאכוף על המונופולים את החוק האוסר עליהם לגבות מחיר מופרז? מה בדיוק אנו יכולים לעשות עם האינפורמציה שהיא תוקעת לנו בין העיניים? אולי לנסוע לחו"ל לרכוש משחת שיניים או גבינה צהובה ולחזור ארצה?

השבוע, לצד האסון במירון, קיבלנו דוגמא נוספת שעלותה בחיי אדם לא פחותה. מחקרו של ד"ר אליקים בן חקון מהטכניון שהתפרסם השבוע, קובע שרוב זיהום האוויר בחיפה, באשדוד ובאשקלון נובע מפליטות של כלי שיט. שימו לב! רוב זיהום האוויר! מתברר כי מנועי הספינות צורכים את סוגי הדלק המזהמים ביותר ואת ישראל פוקדות בעיקר אוניות ישנות, ולכן גם המזהמות ביותר. במדינות העולם המערבי, העולם הראשון, יש תקנות פליטה מחמירות לאוניות, ואילו בישראל הפקרות. וכך, חברות הספנות מעדיפות לשלוח לישראל את הצי הישן שלהן, ואילו את הצי החדש הן שולחות למדינות המערביות בהן רמות הניהול והאכיפה מתקדמות יותר.

שלא תהיה טעות! זה לא סתם הפקרות, זו הפקרות מכוונת, שבבסיס שלה העדפה של בעלי ההון, המונופולים והחברות הגדולות. אם בעל מסעדה מזהם את האוויר עם הגריל שלו, מיד ישלחו לו צוות פקחים שיסגור לו את המסעדה עד לתיקון הליקויים. שמעתם פעם פקיד מדינה, שמעז להתעסק עם אחת מחברות הספנות הגדולות או עם אחת מחברות האנרגיה הגדולות?

למרבה הצער, ממשלות ישראל חזקות על חלשים וחלשות על חזקים, אך הן אינן מתביישות לייעץ לנו מה מסוכן, מה יקר ומה מזהם, כאילו אין בכוחן או בתפקידן לעשות מעשה.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page