top of page

הקניונים הורגים את העסקים הקטנים


הקניונים הורגים את העסקים הקטנים ורשות התחרות שוב עוצמת עיניה!

ערב יום העצמאות הודיעה רשות התחרות כי היא מאשרת לקבוצת עזריאלי לרכוש קניון נוסף והפעם את קניון מול הים באילת תמורת 1.3 מיליארד ₪. קניון מול הים הוא אחד מהקניונים הרווחיים בישראל ובין היחידים שנותרו עצמאיים ולא היה שייך לדואופול הקניונים של עזריאלי ומליסרון (בשליטת אחד מענפי משפחת עופר).

בהודעה נמסר כי הממונה על התחרות, מיכל כהן, קבעה כי אין חשש לפגיעה בתחרות. יתכן שרשות התחרות השתמשה בלשון סגי נהור שהרי ממילא אין כמעט תחרות בין ענקי הקניונים בישראל ולכן אולי באמת אין חשש לפגיעה בתחרות שממילא לא קיימת.

אך בעיני ההודעה הזו היא הוכחה נוספת כי הדרך לבניית מונופולים בישראל עוברת דרך רשות התחרות. אין גורם שגרם נזק גדול יותר ליוקר המחיה בישראל מהרשות הכושלת הזו אשר חבריה מתמחים בדלתות מסתובבות בין ביצוע כושל של תפקידם לבין מינויים סמוך לאחר הצינון המחויב בחוק ליועצים, מנהלים ואסטרטגים של מונופולים בישראל. רשות ההפקרות הזו אישרה במהלך השנים לעזריאלי לרכוש מספר קניונים. ובכל פעם הם לא ראו חשש לפגיעה בתחרות.

הפצרנו בשעתו בשרת הכלכלה ברביבאי ובשר האוצר ליברמן לא למנות את מיכל כהן לראשת רשות התחרות. איך מי שיושב על העץ יוכל לנענע אותו? הרי בתפקידה הקודם כיועצת המשפטית של רשות התחרות סרבה גברת כהן להכריז על יבואנים בלעדיים כמונופולים, סרבה לאכוף את החוק האוסר על מונופולים לגבות מחירים מופרזים ולא ראתה בעיה תחרותית גם במיזוגים בין בנקים. אז כיצד בדיוק היא יכלה לשמש כראשת רשות תחרות במדינה הכי לא תחרותית במערב? אך ברביבאי וליברמן התעקשו למנות אותה והם ידעו למה.

עזריאלי ומליסרון הפכו לדואופול של קניונים. באמצעות כוחם הם הצליחו להעלות את שכר הדירה הנגבה מעסקים בכלל ומעסקים קטנים בשיעורים אדירים לאורך עשרים השנים האחרונות. כוחם כה גדול עד כי רשת שלא תיכנע להן דינה קרוב לוודאי להימחק. הם כה חזקים עד שהם אינם מסתפקים בשכר דירה אלא גובים גם אחוזים מהמכירות ומהרווחים. אך מיכל כהן לא ראתה כוח שוק עודף. היא בטוחה שלשוכרים יש כוח מיקוח מולם עד שהיא מוכנה להעביר לרשות עזריאלי את אחד מהקניונים הבודדים שנותרו עצמאיים.

אתם מבינים כיצד הפכנו למדינה הכי לא תחרותית במערב? זה המחיר שמשלמים כאשר שרת הכלכלה מגיעה ממפלגה שקמה על ערבויותיהם של בעלי הון ושר האוצר הוא פוליטיקאי ציני ששם פס על הבטחותיו לציבור להיאבק ביוקר המחיה.



*פורסם לראשונה באתר אייס

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page