top of page

הכירו את שיטת ה PPT

על פי החלטת ממשלה משנת 2017 מחויבים משרדי הממשלה לערוך בדיקת התאמה ראשונית לביצוע פרויקטים במכרזים בשיטת ה- (Public Private Partnership) PPP עבור כל פרויקט תשתית אשר עלות הקמתו היא למעלה מ-250 מיליון ש"ח. החברה הפרטית שתזכה במכרז תממן על חשבונה את הבנייה, תתפעל את הפרויקט לאורך 25 שנה ותקבל בתמורה תשלומים מהמדינה או מהאזרחים על בסיס שימוש והכול לפי מנגנון קבוע מראש.

ההחלטה מצוינת אך כמקובל במקומותינו בין החלטה לבין יישום בישראל הפער גדול. לעיתים ההחלטות הן רק בשביל הנראות ואילו המעשים הם אחרים לגמרי.

אחת מהחלטותיי הראשונות כחשב הכללי בשנת 2003 הייתה להפקיע את הפרויקטים הגדולים בתחום התשתית מהחברות הממשלתיות ולהעביר אותם למכרזים בשיטת PPP. קצה נפשי ממשך העבודה של חברות התשתית הממשלתיות, הרכבת, מקורות, מע"צ ונת"ע. חברות אלה מתחילות פרויקטים ולא מסיימות אותם אלא עד שקצה נשמת הציבור הממתין להשלמתם.

מנגד, באמצעות המגזר הפרטי, בנינו בשיטת ה- PPP שורה ארוכה של פרויקטים ובהם הרכבת הקלה בירושלים, מנהרות הכרמל, הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, כביש 431, מתקני ההתפלה הגדולים, מתקן הדרכה ענק למשטרה ואף בית סוהר חדש. בשנת 2006 הכריזה וועדה מיוחדת של האו"ם כי ישראל הפכה למעצמה עולמית בתחום ה- PPP וקראה למדינות נכשלות להגיע לישראל וללמוד מהניסיון שצברה. יתר על כן, חברות התשתיות הפרטיות של ישראל הפכו לשחקנים עולמיים נחשבים ופיתחו ענף חדש ומוצלח של יצוא ישראלי בתחום ה- PPP.

אולם, הפוליטיקאים והעסקנים לא היו כל כך מרוצים. הם לא יכלו לשבץ את מקורביהם בחברות הפרטיות שזכו במכרזים כפי שהתרגלו לעשות כן בחברות הממשלתיות. על רקע זה החל מאבק ביני לבין הפוליטיקאים שנמשך מיומי הראשון בתפקיד ועד יומי האחרון בו. אני ביקשתי להרחיב כל העת את השימוש בשיטה כדי לפתור את מצוקת התשתיות בתחבורה, במים, בחשמל, במתקני הדרכה ואף במערכת החינוך. מנגד, הפוליטיקאים ביקשו לבטל את השיטה ולהחזיר את הפרויקטים לחברות הממשלתיות הכושלות.

לאחר לכתי נכנעו מחליפיי במשרד האוצר והסכימו להחזיר את הפרויקטים הגדולים של התשתיות לידי החברות הממשלתיות הכושלות. תנופת התשתיות של ישראל נעצרה. בחלוף עשור ומחצה מאז אנו תקועים כולנו בפקקים, האסירים נחנקים בתנאים לא אנושיים בבתי סוהר צפופים, הילדים והמורים נשחקים בכיתות של 35 - 40 ילדים ואילו תושבי גוש דן עדיין לא מחוברים לרשת רכבות קלות. חבל. ממשלת השינוי מהרה אף היא להצטרף לחגיגה. הממשלה מתעתדת להפקיד גם את פרויקט המטרו העתידי, בידיה של אותה חברה ממשלתית כושלת, חברת נת"ע. חברי הממשלה כבר עסוקים בחיפוש אחר אחד/ת מחבריהם הפוליטיקאים בדימוס לתפקיד יו"ר. ואילו אנו נוסיף לסבול עוד שנים רבות מזיהום האוויר ומהצפיפות האיומה הנובעים מחוסר הרצון של הפוליטיקאים להיפרד מהכוח למנות עוד ועוד מינויים פוליטיים.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page