top of page

אליפות המס המיותר בחסות משרד האוצר

אין יום שאיננו קמים ורואים התחכמות חדשה של משרד האוצר שכל מטרתה להכניס עוד יד לכיס שלנו. לצערי, מומחי איכות הסביבה ובריאות הציבור משתפים פעולה בתמימותם עם תוכניות האוצר להעלות עוד ועוד את נטל המס על כולנו. הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות.

היום זהו סיפורו של המס החדש על דיאט קולה. תחילה אבהיר כי אני בעד המס על דיאט קולה בוודאי כאשר מאחורי המשקה עומד המונופול הדורסני של קוקה קולה. התלונה שלי אינה על הטלת המס אלא על השימושים בתקבולי המס.

ראשית, מי אמר שתקבולי המס החדש לא צריכים לממן הפחתת מיסים לאותן שכבות שנפגעות מהמיסים החדשים? ובראש ובראשונה כוונתי להפחתת המע"מ הנדרשת למשק כאוויר לנשימה. אותו הדבר בכל הנוגע לתקבולי השורה הארוכה של מיסים חדשים שהטילו עלינו בתקציב האחרון מנימוקי איכות סביבה ובריאות וצפיפות ועוד שלל תירוצים שונים ומשונים.

שנית, אם באמת מבקשים להמיר שתיית משקאות לא בריאים במים החביבים על אנשי בריאות הציבור אז מדוע שלא לבטל את המע"מ שאנו משלמים לתאגידי המים על מי השתייה מהברז? אתם יודעים שלפני כעשור הטיל האוצר לראשונה מע"מ על מי הברז? אז לא דאגו לבריאות הציבור? אדרבא, תשתמשו בכספי המיסים החדשים על מיצים כדי לבטל את המע"מ ההזוי על המים. הרי על ארנונה אנו לא משלמים מע"מ אז מדוע על מי שתיה מתאגיד המים של הרשות המקומית כן משלמים?

שלישית, מי אמר לכם שהטלת המיסים החדשים לא תפגע בהכנסת הציבור כך שיקטין צריכה של מוצרים אחרים ולדוגמא פירות וירקות? שימו לב. אכן, מס חדש מייקר את מחיר המוצר ובתגובה קטן הביקוש למוצר המתייקר. אולם, לא בהכרח יקטן סך ההוצאה על המוצר. זה כבר תלוי בגמישות הביקוש. לדוגמא, אם גמישות הביקוש נמוכה אזי עלייה של 100 אחוזים במחיר המוצר יכולה לגרום לירידה רק של 30 אחוזים בביקוש. התוצאה מדוגמא זו תהיה עלייה בהוצאה על רכישת המוצר בארבעים אחוזים.

עלייה זו חייבת להיות ממומנת על ידי ירידה בביקוש למוצרים אחרים. מוצרים אלו יכולים להיות דווקא המוצרים הבריאים כמו פירות וירקות וכך יצא שכרנו בהפסדנו. ואכן, גמישות הביקוש של משקאות דיאט עלולה להיות נמוכה אך איש לא בדק זאת כיוון שאת איש באוצר זה לא מעניין. הם לא מעוניינים בבריאות הציבור אלא מעוניינים בכספנו. ואנשי בריאות הציבור בתמימותם משתפים עימם פעולה.

אם נמשיך לשתוק כל פעם שהם ממציאים מס חדש וכל פעם שאנשי בריאות הציבור או איכות הסביבה או צפיפות התחבורה חוברים לאוצר ותומכים בו, אזי סופנו שנשלם מס חדש על הארנונה ומס חדש על האוויר לנשימה ומס חדש על נטפליקס. סליחה את האחרון הם כבר הטילו. ראו הוזהרתם! תפסיקו להכניס לנו את היד לכיסים!


18 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page